مریم سلطانی
یکشنبه 7 ارديبهشت 1399 در ساعت 58 : 9 دقیقه زمان مطالعه : 05

با شیوع بیماری کرونا نکته‌ای که این روزها بسیار قابل توجه است، تمیز نگه‌داشتن دست‌ها و ضدعفونی کردن مدام آنهاست. متخصصین تاکید دارند که بهترین راه پیشگیری از این بیماری، شست‌وشوی صحیح و مکرر دست‌ها با آب و صابون است. در بعضی مواقع ممکن است، امکان شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون وجود نداشته باشد که در این شرایط، محلولهای الکلی و یا ژل‌های ضدعفونی کننده می‌توانند در کمتر از 20 ثانیه تمامی دستان شما را ضدعفونی کنند. خوشبختانه ویروس کرونا راحت‌ترین نوع ویروس‌ها از نظر کشتن است. وجود پوشش پروتئینی دور این ویروس کمک می‌کند که با الکل واکنش نشان داده و از بین برود.

 

بهترین ضدعفونی کننده‌ها برای مقابله با کرونا:

1- ژل ضدعفونی کننده دست

ژل‌های ضد عفونی کننده دست، محصولات جدیدی نیستند. این محصولات از سال 1966 وارد بازار شدند و پس از آن با شیوع بیماری‌های همه‌گیر از جمله آنفولانزای خوکی و ... دارای محبوبیت فراوانی در دنیا شدند. این ژل‌ها به دلیل داشتن درصد قابل ملاحظه‌ای از الکل برای ضدعفونی کردن دست‌ها و از بین بردن ویروس کرونا مناسب هستند.

لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد ژل‌های ضدعفونی کننده دست، می‌تواند باعث التهاب و حساسیت پوست شود، چرا که این ژل‌ها چربی طبیعی پوست را از بین برده و پوست را خشک می‌کنند.

 ژل ضدعفونی کننده

 

الکل‌ اتانول

در بین محصولات ضدعفونی کننده الکل‌ها بیشترین استفاده را دارند. این نکته بسیار مهم و قابل توجه است که اگر محلول الکل مورد استفاده خالص باشد و از هیچ ماده یا ترکیب دیگری در آن استفاده نشده باشد، کارایی آن برای مقابله با ویروس کرونا کمتر می‌شود. چراکه وجود آب برای واکنش الکل با ساختار پروتئین‌های سطح ویروس کرونل موثر است. به همین دلیل معمولا در الکل‌های ضدعفونی کننده، 60 تا 95 درصد الکل بوده و درصد باقی‌مانده شامل آب و ترکیب‌های دیگر است.

اتانول، ایزوپروپانول و پروپانول ازجمله محلول‌های حاوی الکل هستند که برای ضدعفونی‌کردن سطح پوست مناسبند. لازم بذکر است که مصرف الکل های صنعتی همانند متانول بسیار خطرناک است و در صورت رسیدن به دست و چشم ،موجب کوری چشم و یا مسمومیت در افراد به خصوص کودکان می‌شود. بنابراین استفاده از الکل صنعتی یا همان متانول به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 الکل ضدعفونی کننده

 

دستمال مرطوب

معمولا دستمال‌های مرطوب حاوی الکل یا ترکیباتی است که برای از بین بردن میکروب‌ها اثر گذارند. برای اثرگذاری بیشتر آن‌ها و از بین بردن کامل ویروس‌ها باید بین 1 تا 3 دقیقه از آن‌ها برای تمیز کردن دست یا سطح استفاده کنید. توجه داشته باشید که از هر دستمال ضدعونی کننده ، تنها برای یک بار استفاده کنید و استفاده مجدد از آن‌ها کمک‌کننده نبوده و حتی موجب پخش شدن ویروس‌ها می‌شود.

دستمال مرطوب

 

شما میتوانید، محلول های ضدعفونی مورد نیاز خود را از اپلیکیشن دنایلند خریداری کنید.

برای دانلود اپلیکیشن دنایلند، اینجا را کلیک کنید.

یکشنبه 7 ارديبهشت 1399 در ساعت 58 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 ) | تعداد اشتراک گزاری مطلب ( 16 )

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :