مریم سلطانی
یکشنبه 7 ارديبهشت 1399 در ساعت 55 : 9 دقیقه زمان مطالعه : 10

 این روزها شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با اسم‌های مختلف دستکش‌ها روبرو شده و در انتخاب دستکش مناسب سردرگم شوید. این‌که کدام دستکش مناسب شماست؟ تفاوت بین لاتکس و وینیل در چیست؟ دستکش بدون پودر برای شما مناسب است یا به همراه پودر؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم و توضیح مختصری درمورد هر مدل دستکش ارائه دهیم.

دستکش­ها از لحاظ نوع مواد سازنده و شکل ظاهریشان، انواع گوناگونی دارند که می­توان به دستکش­های لاتکس، وینیل، نیتریل اشاره کرد.

دستکش لاتکس: نوعی دستکش لاستیکی است که از مواد طبیعی ساخته شده. به دلیل انعطاف‌پذیری و استحکام، این دستکش‌ها در صنعت پزشکی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین دلیلی که باعث می‌شود برخی از افراد نخواهند از دستکش‌های لاتکس استفاده کنند این است که دستکش‌های لاتکس برای برخی از افراد موجب حساسیت پوستی می‌شوند. خفیف‌ترین نوع حساسیت که ممکن است، ایجاد شود به صورت خشکی، خارش، سوزش، پوسته ریزی و قرمزی پوست است که در اثر استفاده مداوم ممکن است پس از چند هفته، این حساسیت‌ها به صورت شدیدتری بروز پیدا کنند. نادرترین و شدیدترین نوع حساسیت که در تعداد بسیار کمی از افراد دیده شده به‌صورت حساسیت تماسی فوری بوده که بعد از تماس علائم حساسیت به صورت آبریزش بینی، قرمزی چشم، گرفتگی عضلانی، کهیر و خارش شدید نمایان می‌شود.

دستکش لاتکس

 

دستکش وینیل: این دستکش از ماده‌ا‌ی مصنوعی به نام پلی‌ وینیل کلرات ساخته‌شده است که قابلیت کشسانی این دستکش را نسبت به انواع دیگر دستکش‌ها بیشتر کرده است. وینیل، دستکشی چند منظوره برای استفاده‌های عمومی است. در واقع دستکش‌های وینیل ضخیم‌تر و گشادتر از دستکش‌های لاتکس بوده و بدلیل نوع مواد ضد حساسیت بکار رفته در آن، مناسب افرادی است که به دستکش‌های لاتکس حساسیت دارند.

دستکش وینیل

 

 دستکش نیتریل: دستکشی ساخته‌شده از پلیمر سه‌گانه مصنوعی که در برابر پارگی بسیار مقاوم و منعطف است. این دستکش، از یک ترکیب ضدآلرژی ساخته شده که از لاتکس انعطاف‌پذیرتر بوده و مقاومت بیشتری در برابر پارگی و کار با مواد شیمیایی دارد. در واقع این نوع دستکش‌ عمر مفیدتری نسبت به انواع دیگر دستکش‌ها دارد و راحتی و نرم بودن آن و چسبناک بودنش، به راحتی و چابکی دست، کمک می‌کند.

دستکش نیتریل

 

نتیجه:

دستکش وینیل از مواد مصنوعی ساخته شده. این دستکش چند منظوره بوده و برای استفاده‌های عمومی و فعالیت‌های روزمره بسیار مفید می‌باشند. در واقع دستکش‌های وینیل نوعاً ضخیم‌تر و گشادتر از دستکش های لاتکس و نیتریل می‌باشند. دستکش‌های نیتریل نسبت به بقیه دستکش‌ها، مقاوم‌تر بوده و استحکام بیشتری نسبت به سوراخ شدن و پارگی دارند. از سویی در ساخت دستکش وینیل و نیتریل ، از ترکیبات پروتئینی استفاده شده که این امر در ترکیبات ساخت لاتکس بکار برده نشده است. درنتیجه احتمال واکنش های پوستی به نسبت زیادی در این دستکش‌ها کاهش می‌یابد.

 

شما میتوانید مدل های مختلف دستکش مورد نیاز خود را از اپلیکیشن دنایلند خریداری کنید.

برای دانلود اپلیکیشن دنایلند، اینجا را کلیک کنید.

 

 

یکشنبه 7 ارديبهشت 1399 در ساعت 55 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 ) | تعداد اشتراک گزاری مطلب ( 25 )

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :